طريقة عمل ذبادى بالفواكه












   
    المقادير:

كوب لبن حليب
1/2 1 كوب زبادى
 8 ملاعق كبيرة لبن بودرة
2 كوب ماء
معلقة سكر
مقدار فراوله
مقدار مانجه
مقدار خوخ
مقدار مشمش
 مقدار تفاح

    طريقة التحضير:

1-تغلى اللبن وتطفى عليه وبعدين تحطى عليه المياه واللبن البودرة ومعلقه السكر وتقلبيهم كويس وبعدين تسيبه يبرد شويه
    2-لما اللبن يبقى دافى وتحطى صباعك فيه وتستحملى درجه حرارته تدوبى الزبادى مع معلقتين لبن وبعدين تحطيه على حله اللبن وتقلبى كويس
    3-وبعد كده تحطيهم فى الاكواب وتغطيها بورق فويل وتكونى مسخنه الفرن 10 دقايق وترصى الزبادى فى صينيه وتحطيهم فى الفرن بعد ما تطفيه طبعا حسب حراره الجو يعنى لو فى الصيف يبقى كفايه 5 ساعات ولو فى الشتا زى دلوقتى سيبيهم 7 ساعات بعد ما تعدى ال 7 ساعات حطيهم فى التلاجه وبالف هنا
    4-الفاكهه بقى ممكن تحطى على الزبادى اى نوع انتى بتحبيه  ولادك بيحبوه وممكن كمان فواكه مجففه ومكسرات بيبقى روعه
   5-ولو بتحبى الزبادوووو يبقى حطى الزبادى والفراوله والسكر فى الخلاط مع شويه لبن صغيرين اوى واضربى واتهنى باحلى زبادو

    ملاحظات:

ملعقه سكر ودى علشان ساعات اللبن بيبقى مش حلو وبيخلى الزبادى مزز السكر بيضيع المزازة دى

مواضيع دات صلة

تحميل تعليقات

تعليقات